fbpx

Artikel De Mentorplus aanpak in 4 stappen

Artikel 1

De Mentorplus aanpak in 4 stappen

De Duitse filosoof Arthur Schopenhauer zei ooit: “Bij dezelfde omgeving leeft toch ieder in een andere wereld.” De realiteit wordt in feite gevormd door de innerlijke belevingswereld van de waarnemer. Om succesvol te kunnen begeleiden is het dus essentieel om de begeleiding in zijn geheel aan de belevingswereld van de jongere aan te passen. Niet de methode maar het inleving- en aanpassingsvermogen staat centraal. De juiste knoppen zien te vinden, de juiste snaar weten te raken. Alleen dan kun je echt wat bereiken. De Mentorplus aanpak is gecreëerd op basis van deze gedachte en bestaat uit 4 stappen.

  • 1. Het Kwadrantmodel

matchblog (9) - Edited

Vaak komen jongeren bij ons binnen met een hulpvraag als: ¨ik wil beter presteren op school¨ of ¨ik wil beter leren omgaan met mijn faalangst¨. Om aan deze hulpvraag te kunnen voldoen moeten we eerst kijken waar deze vraag vandaan komt. Hoe kunnen we een probleem efficiënt oplossen zonder de wortel van het probleem te vinden? Het Kwadrantmodel bestaat uit 4 vakjes. Elk vakje heeft invloed op de belevingswereld en daarmee het functioneren van de jongere.

⇒ Bij Kunnen kijken we naar de intelligentie van de jongere. ¨Op wat voor manier leert hij/zij het beste?¨. Er zijn verschillende soorten leerstijlen. In de begeleiding trainen we op de leerstijl die het beste bij de jongere past/

⇒ Bij Willen kijken we naar de emotionele belevingswereld van de jongere. ¨Wat blokkeert hem/haar in het gelukkige en succesvol worden?¨ of ¨wat stimuleert hem/haar om gelukkig en succesvol te worden?¨. Zo kunnen we gericht en effectief begeleiden.

⇒ Bij Presteren kijken we naar de (leer-)prestaties van de jongere in het heden en verleden. Zo weten we wat de sterke en minder sterke kanten zijn.

⇒ Bij Doen kijken we naar het (studie-)gedrag. ¨Hoe pakt de jongere zijn/haar leerwerk aan?¨. ¨Hoe gaat de jongere om met stress?¨.  Door deze vragen te beantwoorden weten we waar het precies misgaat of beter kan.

Als het Kwadrant is ingevuld kunnen we een persoonlijk gericht hulpplan opstellen. Dit hulpplan is de leidraad van de begeleiding.

  • 2. Match

matchblog (8) - Edited

De opleidingsachtergrond en kwaliteiten van de begeleider willen nog niets zeggen over de efficiëntie van de begeleiding. Om de begeleiding echt te laten landen in het hoofd van de jongere is er meer nodig, een klik. Als er geen klik is tussen de jongere en zijn/haar begeleider is het moeilijk hulp bieden, het gaat het ene oor in en het andere oor uit. Het matchsysteem zorgt ervoor dat deze klik ontstaat door de jongere de juiste begeleider te geven. Wij kijken naar welke begeleider het beste kan voldoen aan de behoeftes van de jongere. Welke gedeelde interesses en levenservaringen de jongere en begeleider hebben. Kortom: welke begeleider de jongere het beste begrijpt.

  • 3. Empowerment

matchblog (1) - Edited (1)

Om de klik te bevorderen en de jongere te laten slagen hebben wij 3 empowermentcodes ontwikkeld. Al onze begeleiders zijn getraind in deze codes.

⇒ De gelijkheid tussen jongere en begeleider houdt in dat de begeleidingsrelatie niet bestaat uit een machtsverhouding ter faveure van de begeleider maar eerder uit een symbiose van elkaars kennis en ervaring. Zo alleen kan de begeleider doordringen tot de belevingswereld van de jongere.

⇒ Er wordt vanuit positiviteit begeleid in plaats van negativiteit. Dat wil zeggen dat we eerst naar de talenten kijken in plaats van de tekortkomingen. Energie om tekortkomingen te verbeteren kan alleen ontstaan als de jongere begrijpt dat het ten voordele is van het ontwikkelen van zijn/haar talenten.

⇒ Interactie tussen de jongere en de begeleider houdt in dat de gezamenlijke interesses en levenservaringen worden gebruikt om de aandacht en motivatie van de jongere te bevorderen.

  • 4. Omgevingsoptimalisatie 

matchblog (7) - Edited

Om de cirkel rond te maken stimuleren we naast de jongere zelf ook zijn/haar omgeving. Op de weg naar succes kan je immers nooit de beïnvloedingen van buitenaf negeren. Wij doen dit door na onze bevindingen in gesprek te gaan met school en workshops aan te bieden aan ouders. Zo kunnen we samen een omgeving creëren waarin de jongere kan excelleren.

  • Wil je weten hoe we jouw kind kunnen helpen? Meld je dan hier aan voor een gratis adviesgesprek!
Over de auteur
Maarten Baks
Mede-oprichter van Mentorplus.

Het is mijn passie om vastgelopen kinderen, jongeren en jongvolwassenen weer successen te laten behalen!

Populair