De kern van leer- en sociaal-emotionele problemen wordt ontdekt. Problematische verschillen tussen kunnen en presteren en willen en doen worden helder.
Het Kwadrantmodel
Iedereen verschilt in wat ze kunnen, willen, doen en presteren. Jongeren dus ook!Met het door onze psychologen ontwikkelde Kwadrantmodel® kunnen wij aantonen wat de samenhang is tussen dit kunnen (de intelligentie), willen (de motivatie en het zelfbeeld), het doen (het zichtbare gedrag) en het presteren (de leerprestaties en opgedane vaardigheden).
Dit doen wij door gericht onderzoek af te nemen en de uitkomsten simpelweg te visualiseren in vier vakjes, het Kwadrant.
Met een Kwadrant wordt helder wat er allemaal gedaan kan worden om bij een (vastgelopen) jongere eruit te halen wat er in zit.
Op het Kwadrant is in één oogopslag te overzien of de jongere presteert naar zijn of haar kunnen.
Het helpt oorzaken van leer- of sociaal-emotionele problemen bloot te leggen door te kijken waar problematische verschillen ontstaan tussen kunnen en presteren en willen en doen.
Ook helpt het Kwadrant na te gaan of begeleiding op haar plaats is en welke begeleiding de meest effectieve is.
Lees meer
Kunnen
Kunnen: Intelligentie
Hoe groot is het begrip voor abstracte(re) leerstof?
Hoe is het concentratie vermogen?
Hoe is de aanleg voor zelfstandig leren?
Willen
Willen: Motivatie en Zelfbeeld
Hoe is de prestatiemotivatie?
Hoe is het zelfbeeld? Zijn er bijvoorbeeld faalangst gevoelens aanwezig?
Presteren
Presteren: (Leer) prestaties
Wat zijn de (school) prestaties en opgedane vaardigheden?
Hoe staat dit in relatie met de intelligentie?
Doen
Doen: Zichtbaar gedrag
Wat is het studie- en sociaal emotioneel gedrag? Hoe staat dit in relatie met de motivatie en het zelfbeeld?
De voordelen op een rij
Duidelijkheid
Info delen
Omdat het Kwadrant overzichtelijk en helder te lezen is kan het gemakkelijk gedeeld worden met betrokken partijen zoals bijvoorbeeld de mentor op school.
Hulp op maat
Er kan een zeer gericht begeleidingsplan worden opgesteld waarmee de jongere ondersteund kan worden door één van onze coaches in samenwerking met de school.
Match
Met de gegevens uit het Kwadrant kunnen wij een coach aan de jongere koppelen die het beste bij zijn of haar begeleidingsbehoeftes en persoonlijkheid past.
30
Scholen in Nederland werken met het Kwadrantmodel
70
Steden en dorpen in Nederland waar Mentorplus actief is
3480
Jongeren en jongvolwassenen zijn succesvol geholpen met onze aanpak
Weten hoe we jouw kind kunnen helpen?
Gratis adviesgesprek met één van onze professionals
Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Neem contact met ons op
Je aanvraag wordt verstuurd...
De aanvraag is verstuurd.
Dankjewel!
Belangrijk: onze bevestigingsmail zou kunnen belanden in je spambox.
Daar is iets mis gegaan, probeer het later nog eens