fbpx

Oneens met het school advies?

Een second opinion kan helpen

Een niet passend schooladvies kan problemen veroorzaken in de latere schoolloopbaan van je kind. Bij twijfel is het daarom altijd aan te raden om een deskundig en onafhankelijk second opinion aan te vragen.

Lees verder om te bekijken hoe wij kunnen helpen.

Wij zijn o.a. opgeleid op:
Universiteit Leiden
Tilburg University
Erasmus
Universiteit van Amsterdam

Waarop is de totstandkoming van het schooladvies gebaseerd?


Sinds 2015 is het advies van de basisschool beslissend voor plaatsing van de groep 8 leerlingen in het voortgezet onderwijs. De score op de CITO-eindtoets en de entreetoets in groep 7 tellen in principe niet meer mee, waardoor de beoordeling van de docent zeer belangrijk is geworden. Er wordt o.a. gekeken naar opgedane kennis en vaardigheden in groep 6, 7 en 8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en gedrag.

Ontbrekende informatie

De docent is geschikt voor deze taak, zij kent haar leerlingen en weet hun sterke kanten en valkuilen. Toch is het vaak een lastige beslissing, die deels gebaseerd is op een onderbuik gevoel. Onderzoek naar de intelligentie en andere sociaal-emotionele factoren zoals faalangst of weinig zelfvertrouwen kan ook nog van belang zijn bij het maken van het juiste schooladvies.

 

Wat kun je met ons second opinion onderzoek bereiken?


› De oorzaak van mogelijk onderpresteren bij je kind wordt aan het licht gebracht

› De onderzoeksresultaten worden meegenomen in het onderwijskundig rapport 

Je kind kan gericht ondersteund worden om het onderpresteren aan te pakken

De onderzoeksresultaten kunnen mede beslissend zijn in het definitieve schooladvies

Succes­verhalen

¨Omdat wij het niet eens waren met het schooladvies hebben wij een second opinion aangevraagd. Uit het onderzoek kwam naar voren dat Daan minimaal havo aan zou moeten kunnen. Met de bevindingen zijn we samen met de orthopedagoog in gesprek gegaan met de juf. En met succes!¨
Moeder van Daan (12 jaar, brugklas havo)
¨Wij hebben het onderzoek bij Mentorplus als heel prettig ervaren. Ze waren direct heel betrokken. Daarnaast heeft mijn dochter ook begeleiding ontvangen voor haar dyslexie en faalangst in groep 8. Daardoor heeft ze een goede start op de middelbare school kunnen maken¨
Moeder van Nina (12 jaar, brugklas vmbo-tl)
¨Dankzij Mentorplus kon Coen starten op de havo in plaats van op het vmbo. Bedankt voor de communicatie met de basisschool en jullie verdere begeleidende ondersteuning voor Coen en voor ons. Hij heeft het momenteel erg naar zijn zin en hij haalt nu gelukkig ook goede cijfers!¨
Vader van Coen (12 jaar, brugklas havo)
Vanwege privacyredenen zijn de namen en foto´s gefingeerd (ⓒShutterstock). De recensies zijn authentiek.

Het second opinion onderzoek in 3 stappen


Het onderzoek kan naar voorkeur plaatsvinden op 1 dag of opgesplitst worden in 2 dagen.

1› Analyse van de schoolloopbaan

Wij maken een analyse van de schoolprestaties van je kind. Er zal onder andere gekeken worden naar de schoolcijfers, entree of cito scores, opgedane kennis en vaardigheden, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en gedrag.

2› Afname onderzoek

In het onderzoek kijken wij naar de persoonlijkheid van je kind en zijn of haar cognitieve capaciteiten (intelligentie). Wij gebruiken hiervoor onder andere de:

• NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau)

• WISC (Wechsler Intelligence Scale for Childeren)

• NPV-J-2 (Nederlandse PersoonlijkheidsVragenlijst Junior)

• PMT-K. (Prestatie Motivatie Test voor Kinderen)

3› Ontvangst uitslag en advies

Om alle onderzoeksinformatie helder in kaart te brengen gebruiken wij het door onze psychologen ontwikkelde Kwadrantmodel®, waar ook veel scholen in Nederland bekend mee zijn.

Op het Kwadrant is in één oogopslag te overzien of je kind presteert naar zijn of haar kunnen. Daarnaast wordt duidelijk wat de oorzaken zijn van onderpresteren en of het huidige schooladvies passend is of dient aangepast te worden.

Het Kwadrantmodel bestaat uit vier onderdelen: Kunnen (intelligentie), Willen (motivatie en zelfbeeld), Presteren (leerprestaties) en Doen (zichtbaar gedrag).

 

 

Omdat het Kwadrant overzichtelijk en helder te lezen is kan het gemakkelijk gedeeld worden met de betrokken partijen zoals de leerkrachten op de basisschool.

In het eindgesprek ontvang je van ons de uitslag van het onderzoek, een Kwadrant en ons advies. Daarnaast helpen we jou met welke vervolgstappen je kunt nemen.

 

 

Extra opties


› Ondersteuning bij bespreking onderzoeksresultaten met de school

Krijg professionele ondersteuning bij het bespreken van de onderzoeksresultaten en het Kwadrant met de school. Één van onze orthopedagogen zal bij het gesprek aanwezig zijn.

› Begeleiding op maat

Wij bieden op maat begeleidingstrajecten aan kinderen die onder hun kunnen presteren. Dit kan van grote invloed zijn op het definitieve schooladvies en succes in de brugklas. Bekijk hier wat de mogelijkheden zijn.

 

 

› Wij werken samen met Microconsult (een gerenommeerd schoolpsychologisch adviesbureau met 20 jaar ervaring) om jouw kind te helpen het juiste schooladvies te krijgen.

30
Scholen in Nederland werken met het Kwadrantmodel
70
Steden en dorpen in Nederland waar Mentorplus actief is
3480
Jongeren en jongvolwassenen zijn succesvol geholpen met onze aanpak

Een second opinion of meer informatie aanvragen?


Wil je weten wat wij voor jouw kind kunnen betekenen? Vraag dan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan met één van onze orthopedagogen.

Vul het inschrijfformulier in of bel tijdens kantooruren naar 0181-416604. We helpen je graag!

 

Weten hoe we jouw kind kunnen helpen?

Gratis adviesgesprek met één van onze professionals
Geen wachtlijsten, je wordt binnen 2 weken geholpen
Krijg gratis professioneel advies

Verstuur
Je aanvraag wordt verstuurd...
De aanvraag is verstuurd.
Dankjewel!
Belangrijk: onze bevestigingsmail zou kunnen belanden in je spambox.
Close
Daar is iets mis gegaan, probeer het later nog eens
Wij zijn o.a. aangesloten bij: